Κόκκινο Ποτάμι: Γιατί ο Μανουσάκης ξέρει καλύτερα απ’ όλους να κάνει τηλεοπτική επιτυχία

Κριτική για το Κόκκινο Ποτάμι
0
43

Το πρώτο επεισόδιο της σειράς υπεραπαραγωγής του Open Κόκκινο Ποτάμι απέδειξε το αυτονόητο: Πώς η επιτυχία μπορεί να συμβαδίζει με την ποιότητα. Δώδεκα χρόνια απείχε από τη μικρή οθόνη ο Μανούσος Μανουσάκης. Και η αναμονή αυτή άξιζε καθώς ο σκηνοθέτης πιο ώριμος επαγγελματικά από ποτέ απέδειξε για μια ακόμη φορά πως γνωρίζει καλύτερα απ’ όλους να συγκινεί το τηλεοπτικό κοινό με μοιραίους, καρμικούς κάποιες φορές έρωτες (Οι «Ψίθυροι Καρδιάς» του 1996 στο Mega κατέχουν ακόμη το ρεκόρ της υψηλότερης τηλεθέασης στη μυθοπλασία από έναρξης ιδιωτικής τηλεόρασης), στην συγκεκριμένη περίπτωση αυτόν του Μίλτου (Ιωάννης Παπαζήσης) με την Ιφιγένεια (Αναστασία Παντούση).

Το «Κόκκινο Ποτάμι», όμως, βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Χάρη Τσιρκινίδη είναι πολλά περισσότερα. Ο έρωτας αυτός διαδραματίζεται με φόντο την Γενοκτονία των Ποντίων μια από τις μεγαλύτερες τραγωδίες που γνώρισε ο Ελληνισμός. Και η τραγωδία αυτή – θεματική που δεν είχε απασχολήσει μέχρι σήμερα την ελληνική μυθοπλασία – αποτυπώνεται στο φακό με τα πιο μελανά χρώματα. Από τις πρώτες σκηνές της δραματικής σειράς εποχής του Ανοιχτού Καναλιού είναι ευδιάκριτο πως έχουμε να κάνουμε με μια πολύ ακριβή παραγωγή με πολυπληθές καστ, ακόμη περισσότερους βοηθητικούς ηθοποιούς, αμέτρητα εξωτερικά γυρίσματα, έμπειρους συντελεστές πίσω από τις κάμερες που εστίασαν και στην παραμικρή λεπτομέρεια.

Στόχος δεν ήταν ο εντυπωσιασμός του τηλεθεατή αλλά η πιστή αποτύπωση των τραγικών γεγονότων εκείνης της εποχής. Ήταν ευδιάκριτο σε όλο το πρώτο επεισόδιο πως έχει γίνει ενδελεχής ιστορική έρευνα για την τραγική εκείνη ιστορική περίοδο. Μια μαύρη σελίδα της σύγχρονης παγκόσμιας ιστορίας.

Η εναρκτήρια σκηνή του «Κόκκινου Ποταμιού» είναι μια γροθιά στο στομάχι που ίσως για δευτερόλεπτα σοκάρει τον θεατή όμως την ίδια στιγμή του αποκαλύπτει το υψηλό πατριωτικό φρόνημα των Ποντίων. Ο Μίτλος Μακρίδης την ώρα που οδηγείται εξαθλιωμένος πλέον στο εκτελεστικό απόσπασμα από τον παιδικό του φίλο Κερέμ (Θοδωρής Φρατζέσκος), ο οποίος είναι αξιωματικός του Τούρκικου στρατού εκφράζει την τελευταία του επιθυμία: Να χορέψει τον παραδοσιακό χορό των Ποντίων. Και εκεί προκύπτει η πρώτη σεναριακή ανατροπή που κεντρίζει άμεσα το ενδιαφέρον του κοινού για τη συνέχεια της σειράς. Ο Μίλτος καταφέρνει να αποδράσει λίγα δευτερόλεπτα πριν την εκτέλεση.

Στη συνέχεια, η ιστορία γυρίζει αρκετά χρόνια πίσω. Στο 1895 στην πατρογονική εστία των Ελλήνων του Πόντου στην κωμόπολη Ακ Νταγ Ματέν του νομού Αγκύρας όπου δύο οικογένειες εύπορων Ελλήνων αποφασίζουν σύμφωνα με το έθιμο της εποχής να αρραβωνιάσουν τα παιδιά τους ώστε να μην ατιμαστεί στη συνέχεια το κορίτσι από τους μουσουλμάνους. Μοναδική η ερμηνεία των τεσσάρων ηθοποιών της σκηνής. Του Τάκη Βαμβακίδη (Γιώργος Παυλίδης) που ως γνήσιος Πόντιος περνά με μοναδική ευκολία από την Ποντιακή διάλεκτο στην δημοτική χωρίς να ενοχλείται το αυτί του τηλεθεατή, της Τατιάνας Παπαμόσχου που υποδύεται την τηλεοπτική σύζυγό του (Ευγενία), αλλά και των Κωνσταντίνου Καζάκου και Τάνιας Τρύπη (Μιχάλης και Σοφία Νικολαϊδη) που η τηλεοπτική τους συνύπαρξη μετά από πολλά χρόνια αποτελεί ευχάριστη έκπληξη.

Το τελετουργικό του ορθόδοξου αρραβώνα αποτυπώνει πιστά τα ήθη και τα έθιμα που επικρατούσαν στον Πόντο στα τέλη του 19ου αιώνα. Ταυτόχρονα καταγράφεται η έναρξη της διατάραξης της συνύπαρξης Ελλήνων και Τούρκων στη σκηνή που ο ένας Τούρκος αξιωματούχος (πατέρας του Κερέμ) αποκρούει την επίθεση του Μπέη της περιοχής για τη διάλυση του αρραβώνα. Όμως αργότερα είναι ο ίδιος που θα απαγορεύσει στον μικρό Κερέμ να ξαναμιλήσει δημόσια ελληνικά… Το αίσθημα συγκίνησης είναι έντονο στη σκηνή που μετά το περιστατικό οι δύο οικογένειες αποφασίσουν να εγκαταλείψουν την περιοχή. Η μία (Παυλίδη) με προορισμό την Αμισό και η άλλη (Νικολαϊδη) με κατεύθυνση την Κωνσταντινούπολη βγάζουν μια τελευταία αναμνηστική φωτογραφία με τον φόβο πως δεν θα ξαναδούν ποτέ τα σπίτια τους…

Στο 1906, 11 χρόνια μετά στην Κωνσταντινούπολη, όπου στην ουσία ξεκινά και η πλοκή της σειράς, δίνεται ακόμη μεγαλύτερη έμφαση στα ιστορικά γεγονότα της εποχής ενώ ταυτόχρονα ξεδιπλώνεται στην κάμερα με αριστοτεχνικό τρόπο η γέννηση του καρμικού έρωτα Μίλτου – Ιφιγένειας όπως μόνο ο Μανούσος Μανουσάκης ξέρει να κάνει. Εξαιρετική η ερμηνεία του Γεράσιμου Σκιαδαρέση στο ρόλο του σουλτάνου Αβδούλ Χαμίτ β’ («ερυθρός Σουλτάνος»). Λίγο πριν υπογράψει το διάταγμα όπου παραχωρούσε Σύνταγμα μετά από το κίνημα των Νεότουρκων προειδοποιεί τον προσωπικό του γιατρό Μιχάλη Νικολαϊδη (Κωνσταντίνος Καζάκος) πως τα πράγματα για τους Έλληνες και τα υπόλοιπα έθνη της αυτοκρατορίας θα γίνουν ακόμη χειρότερα εάν επικρατήσουν οι Νεότουρκοι που στη συγκεκριμένη στιγμή εμφανίζονται φίλοι και σύμμαχοι των Ελλήνων.

Η πρώτη συνάντηση Μίλτου και Ιφιγένειας (είχαν να βρεθούν από μικρά παιδιά) γίνεται τυχαία στις εκδηλώσεις για τη χορήγηση συντάγματος. Τα βλέμματά τους διασταυρώνονται με πάθος. Η ερμηνεία της πρωταγωνίστριας (Αναστασία Παντούση) είναι εξαιρετική και δείχνει τη θέληση της νεότερης γενιάς των Ποντίων να υιοθετήσει τον πιο ευρωπαϊκό τρόπο ζωής που είχε αρχίσει να διαδίδεται στην Πόλη. Έτσι όταν κάνει ένα γαλλικό χτένισμα που έχει δει σε περιοδικό της εποχής τσακώνεται με τη μητέρα της (Τάνια Τρύπη) που είναι σαφώς πιο συντηρητική σε αντιλήψεις ενώ λίγο αργότερα της δηλώνει πως θέλει να φύγει στο εξωτερικό για να σπουδάσει.

Εξαιρετικές και οι ερμηνείες των Ιωάννη Παπαζήση (Μίλτος Παυλίδης) και Αργύρη Πανταζάρα (Θέμης Παυλίδης) με τον δεύτερο να μιλά για την αγάπη του για την Ελλάδα έχοντας πολεμήσει στους Βαλκανικούς πολέμους απηχώντας βέβαια τα αισθήματα όλων των Ποντίων για τη μητέρα πατρίδα. Η σκηνή της πρώτης επίσημης συνάντησης του ζευγαριού στο αρχοντικό των Νικολαϊδηδων στην Πόλη βγάζει με έντονο τρόπο το συναίσθημα της πρώτης σπίθας της αγάπης, αλλά και αβίαστο γέλιο όταν η μικρή αδελφή της Ιφιγένειας βγαίνει στην πόρτα και ρωτά τους γονείς της ποιος από τους δύο είναι ο «γαμπρός». Και στη σκηνή της «γνωριμίας» των δύο νέων που είχαν αρραβωνιαστεί 11 χρόνια πριν χωρίς να το θυμούνται ο Μανούσος Μανουσάκης όπως πολλές φορές έχει κάνει στο παρελθόν επενδύει στο βλέμμα, στη γλώσσα του σώματος και όχι απευθείας στο διάλογο. Απότομα η πλοκή αλλάζει με την επίθεση των νεότουρκων στην πόρτα του αρχοντικού του Νικολαίδη. Είναι η εκκίνηση της τραγωδίας όχι μόνο για ένα νεαρό ζευγάρι αλλά για έναν ολόκληρο λαό.

Πηγή: Ethnos.gr

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com