ΚΗΡΕΣ ΟΙ ΔΑΙΜΟΝΕΣ ΤΟΥ ΒΙΑΙΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ

0
31

Οι Κήρες, κατά την Ελληνική μυθολογία ήταν δαίμονες του βίαιου θανάτου, κόρες της Νύκτας.

Κατά τον Ησίοδο ήταν πτερωτά πνεύματα του θανάτου και της εκδίκησης. Έφεραν μαύρες πτέρυγες, ερυθρά ενδύματα, μεγάλους κυνόδοντες και γαμψά νύχια.

Κατά την περιγραφή του Ησιόδου, «οι μαύρες Κήρες, τρίζοντας τα άσπρα δόντια τους, με μάτια τρομερά, ματωμένες, αχόρταγες, μάλωναν ποια θα πάρει αυτούς που έπεφταν στις μάχες και στις ένοπλες συμπλοκές. Όλες λαχταρούσαν να πιουν το μαύρο αίμα. Όταν κρατούσαν έναν πολεμιστή που είχε πέσει νεκρός ή τραυματίας, βύθιζαν τα μεγάλα νύχια τους στη σάρκα του και η ψυχή του πήγαινε στον Άδη και στον παγωμένο Τάρταρο, (κρυόεντα Τάρταρον). Αφού ρουφούσαν το αίμα του, πετούσαν το κουφάρι του πίσω τους και έτρεχαν, μέσα στο σάλαγο και τη σφαγή, να πέσουν πάνω σε καινούργια λεία».
Ο μανδύας τους ήταν κατακόκκινος από το αίμα των πολεμιστών, που έπεφταν στο πεδίο της μάχης. Χτυπούσαν παντού τον άνθρωπο, τόσο στο κρεβάτι του, όσο και πάνω στα κύματα της θάλασσας. Μερικές φορές τις ονόμαζαν σκύλες και κόρες του Άδη.

 

 

Συνεπώς, οι Κήρες αποτελούσαν, αλληγορικά, τις ανθρωπόμορφες εκείνες δυνάμεις που επιφέρουν το μοιραίο τέλος των βαριά τραυματισμένων καθώς και την τελευταία όψη αυτών, όπως π.χ. οι ανοικτές πληγές, η ακατάσχετη αιμορραγία, ο ιδρώτας, ο βογγυτός κ,λπ. Κατ΄ έννοια οι Κήρες αποτελούν το αυτό που λέγεται σήμερα «κακιά μοίρα» που κατά τη λαϊκή αντίληψη συνοδεύει τον κάθε άνθρωπο σε όλη του τη ζωή μέχρι να της δοθεί η ευκαιρία να προσδιορίσει τον βίαιο θάνατό του. Έτσι ο Αχιλλέας είχε να διαλέξει ανάμεσα στη καλή μοίρα και στη κακή μοίρα. Η μια θα του εξασφάλιζε μακρά ζωή με άδοξο τέλος αν δεν έφευγε από τον τόπο της γέννησής του και δεν εκτίθετο σε κινδύνους, ενώ η άλλη του πρόσφερε σύντομη ζωή με ένδοξο τέλος, και εξ αυτού αθανασία, αν πήγαινε να πολεμήσει κάτω από τα τείχη της Τροίας.

 

 



Ο Απολλώνιος ο Ρόδιος ονομάζει τις Κήρες «γρήγορες σκύλες του Άδη, που από τις ομίχλες όπου περιστρέφονται, ρίχνονται πάνω στους ζωντανούς», ήταν δαίμονες που τις φοβόνταν όλοι κι ήταν πάντοτε έτοιμες να ορμήσουν. Κανένας θνητός δεν μπορούσε να γλιτώσει από τις Κήρες. Διέτρεχαν τα πεδία των μαχών μαζί με τους γύπες και σκόρπιζαν προς κάθε κατεύθυνση την καταστροφή.

Γι αυτό, όπως και σήμερα, δεν παρέλειπε ούτε τότε να εύχεται να μην την συναντήσει ποτέ. Έτσι κατά την τρίτη ημέρα των Ανθεστηρίων, εορτή προς τιμήν του Διονύσου, γίνονταν προς τις Κήρες επικλήσεις, προσφορές και λέγονταν ευχές για την αποπομπή τους. Τα ίδια γίνονται και σήμερα, γιατί ο άνθρωπος δεν θέλει να πεθάνει, φοβάται τον θάνατο και τον ξορκίζει με χίλιους τρόπους. «Γλυκειά η ζωή κι ο θάνατος μαυρίλα», όπως λέει και ο εθνικός μας ποιητής Διονύσιος Σολωμός στους Ελεύθερους Πολιορκημένους. Ας γνωρίζουμε και ετυμολογικά την έννοια της Κηρός ή των Κηρών, όπου θα διαπιστώσουμε πόσο γεμάτη με την έννοια του ολέθρου, της καταστροφής και της φθοράς είναι η λέξη. Η κηρ, της κηρός είναι η θεά του θανάτου ή του ολέθρου. Η λέξη κηρ σημαίνει όλεθρος, θάνατος, καταστροφή. Από εκεί το ρήμα κηραίνω που θα πει βλάπτω, καταστρέφω. Σύνθετα ουσιαστικά σώζονται τα: κηρεσσιφόρητος και κηριτρεφής, ο τραφείς μέσα στην αθλιότητα, ο θανατηφόρος.

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com