Τα Ελληνικά υποβρύχια κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο

Συνοπτικά, η δράση των ελληνικών υποβρυχίων κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Τα υποβρύχια που διέθετε εκείνη την περίοδο το Ελληνικό Ναυτικό.
0
400

Κατά την κήρυξη του Ελληνοϊταλικού πολέμου, την 28η Οκτωβρίου 1940, το Ελληνικό Βασιλικό Ναυτικό διέθετε έξι, γαλλικής κατασκευής, υποβρύχια. Από αυτά, το «Κατσώνης» Υ-1 και το «Παπανικολής» Υ-2 είχαν κατασκευαστεί στα ναυπηγεία Gironde και Loire, αντιστοίχως, μεταξύ των ετών 1925 και 1927 και είχαν τα παρακάτω τεχνικά χαρακτηριστικά:

Διαστάσεις: 62,5 m μήκος, 5,3 m ύψος, 3,6m πλάτος.


Εκτόπισμα: 576 t στην επιφάνεια και 775 t σε κατάδυση.

Πρόωση: 2 πετρελαιοκινητήρες 1.300 hp – 2 ηλεκτροκινητήρες 1.000 hp.

Ταχύτητα: 14 kts στην επιφάνεια και 9 kts σε κατάδυση.

Οπλισμός: 6 τορπιλοβλητικοί σωλήνες των 21 in, 1 πυροβόλο των 100 mm και δύο αντιαεροπορικά πολυβόλα των 13,2 mm.

Πλήρωμα: 30 άνδρες.

Τα άλλα τέσσερα, το «Πρωτεύς» Υ-3, το «Νηρεύς» Υ-4, το «Τρίτων» Υ-5 και το «Γλαύκος» Υ-6, είχαν ναυπηγηθεί επίσης στη Γαλλία, στα ναυπηγεία Loire, μεταξύ των ετών 1927 και 1930. Τα τεχνικά τους χαρακτηριστικά ήταν:

Διαστάσεις: 68,6 m μήκος, 5,7 m ύψος, 4,1m πλάτος.

Εκτόπισμα: 790 t στην επιφάνεια, 960 t σε κατάδυση.

Πρόωση: 2 πετρελαιοκινητήρες 1.420 hp – 2 ηλεκτροκινητήρες 1.200 hp.

Ταχύτητα: 14 kts στην επιφάνεια, 8,5 kts σε κατάδυση.

Οπλισμός: 8 τορπιλοβλητικοί σωλήνες των 21 in, 1 πυροβόλο των 100 mm και 1 πυροβόλο των 40 mm.

Πλήρωμα: 41 άνδρες.

 

Το 1942 παραχωρήθηκε από τους Βρετανούς στο Βασιλικό Ναυτικό το ιταλικό υποβρύχιο “Perla” που είχε καταληφθεί στη Μεσόγειο από τη βρετανική κορβέτα HMS «Hyacinth» (μετέπειτα “Αποστόλης”). Το υποβρύχιο εντάχτηκε στον Ελληνικό Στόλο με το όνομα «Ματρώζος» Υ-7. Τα τεχνικά του χαρακτηριστικά ήταν:

Διαστάσεις: 60 m μήκος, 6,4 m ύψος, 4,4 m πλάτος.

Εκτόπισμα: 618 t στην επιφάνεια, 855 t σε κατάδυση.

Πρόωση: 2 πετρελαιοκινητήρες 1.350 hp – 2 ηλεκτροκινητήρες 800 hp.

Ταχύτητα: 14 kts στην επιφάνεια, 8,5 kts σε κατάδυση.

Οπλισμός: 6 τορπιλοβλητικοί σωλήνες των 21 in, 1 πυροβόλο των 100 mm και δύο αντιαεροπορικά πολυβόλα των 13 mm.

Πλήρωμα: 45 άνδρες.

To 1943 οι Βρετανοί παραχώρησαν ένα ακόμη υποβρύχιο στο Βασιλικό Ναυτικό, το «Πιπίνος» Υ-8, πρώην HMS «Veldt» P-71, τύπου V με τα ακόλουθα τεχνικά χαρακτηριστικά:

Διαστάσεις: 62,5 m μήκος, 4,9 m ύψος, 3,9 m πλάτος.

Εκτόπισμα: 545 t στην επιφάνεια, 740 t σε κατάδυση.

Πρόωση: 2 πετρελαιοκινητήρες 615 hp, 2 ηλεκτροκινητήρες 825 hp.

Tαχύτητα: 13 kts στην επιφάνεια, 9 kts σε κατάδυση.

Οπλισμός: 4 τορπιλοβλητικοί σωλήνες των 21 in, 1 πυροβόλο των 3 in και 2 αντιαεροπορικά πολυβόλα.

Πλήρωμα: 37 άνδρες.

 

 

Η δράση των υποβρυχίων

Το «Κατσώνης» (Υ-1) κατά τον Ελληνοϊταλικό πόλεμο 1940-41, πραγματοποίησε τέσσερις πολεμικές περιπολίες με κυβερνήτη τον υποπλοίαρχο Αθ. Σπανίδη. Στις 31 Δεκεμβρίου 1940 βύθισε το ιταλικό φορτηγό «Quindo» κοντά στις ακτές της Γιουγκοσλαβίας. Mετά την κατάληψη της Ελλάδας κατέφυγε στη Μέση Ανατολή. Στις 2 Ιουλίου 1942 βυθίστηκε λόγω βλάβης στο λιμάνι του Πορτ Σάιντ. Μετά από μακροχρόνια επισκευή άρχισε πάλι την πολεμική του δράση με κυβερνήτη τον αντιπλοίαρχο Β. Λάσκο. Στις 2 Απριλίου 1943 βύθισε μία ιταλική ναρκοθέτιδα στο Γύθειο, στις 5 του ιδίου μήνα ένα εμπορικό 1.500t έξω από την Κύθνο και στις 29 Μαΐου 1943 ένα ακόμη φορτηγό 1.000 t κοντά στη Σκιάθο. Το «Κατσώνης» βυθίστηκε στις 14 Σεπτεμβρίου στην περιοχή της Σκιάθου μετά από ηρωική μάχη με μία γερμανική κορβέτα. Σκοτώθηκε ο κυβερνήτης Β. Λάσκος και 31 άνδρες του πληρώματος, αιχμαλωτίστηκαν 15, ενώ ο ύπαρχος υποπλοίαρχος Ηλ. Τσουκαλάς και δύο υπαξιωματικοί διέφυγαν κολυμπώντας.

Το «Παπανικολής» (Υ-2) από την έναρξη του Ελληνοϊταλικού πολέμου μέχρι την κατάληψη της Ελλάδας, πραγματοποίησε τέσσερις πολεμικές περιπολίες με κυβερνήτη τον πλωτάρχη Μ. Ιατρίδη. Στις 23 Δεκεμβρίου 1940 βύθισε ένα πετρελαιοκίνητο φορτηγό και την επομένη το οπλιταγωγό «Firenze» 3.952 t. Μετά την κατάληψη της Ελλάδας κατέφυγε στη Μέση Ανατολή. Με κυβερνήτη τον υποπλοίαρχο Ρουσσέν, βύθισε ένα φορτηγό 8.000 t έξω από το λιμάνι Αλίμνια της Δωδεκανήσου. Βύθισε επίσης έναν αριθμό γερμανικών και ιταλικών ιστιοφόρων και αιχμαλώτισε ένα από αυτά 220 t. Παροπλίστηκε το 1945, ο δε πυργίσκος του διατηρήθηκε αρχικά στη Βάση Υποβρυχίων και στη συνέχεια τοποθετήθηκε στο Ναυτικό Μουσείο στον Πειραιά, όπου βρίσκεται μέχρι σήμερα.

Το «Πρωτεύς» (Υ-3) στις 29 Δεκεμβρίου 1940, με κυβερνήτη τον πλωτάρχη Μ. Χατζηκωνσταντή, επιτέθηκε σε προστατευμένη με πλοία συνοδείας ιταλική νηοπομπή, 75 km ανατολικά του Μπρίντιζι και βύθισε το οπλιταγωγό “Sardegna” 11.452 t. Εντοπίστηκε όμως και εμβολίστηκε από το ιταλικό τορπιλοβόλο “Antares” με αποτέλεσμα να βυθιστεί αύτανδρο.

 

Το «Νηρεύς”» (Υ-4) κατά τη διάρκεια του Ελληνοϊταλικού πολέμου 1940-41 έλαβε μέρος σε τέσσερις πολεμικές περιπολίες με κυβερνήτη τον πλωτάρχη Βρ. Ρώτα και σε 12 ακόμη πολεμικές περιπολίες από τη Μέση Ανατολή με κυβερνήτη τον πλωτάρχη Α. Ράλλη. Στις 24 Σεπτεμβρίου 1942 βύθισε το ιταλικό οπλιταγωγό “Fiume” 1.500 t και στις 25 του ιδίου μήνα ένα μεγάλο ιταλικό ιστιοφόρο. Ακολούθησαν και άλλα μικρότερα ιστιοφόρα. Χρησιμοποιήθηκε σε αποστολές κομάντο και για τη μεταφορά προσωπικού που φυγαδευόταν από την κατεχόμενη Ελλάδα. Το 1947 παροπλίστηκε και το 1952 εκποιήθηκε.

 

Το «Τρίτων» (Υ-5) κατά τη διάρκεια του πολέμου 1940-41, πραγματοποίησε πέντε πολεμικές περιπολίες με κυβερνήτη τον πλωτάρχη Δ. Ζέπο και στις 24 Ιανουαρίου 1941 πιθανώς βύθισε το ιταλικό υποβρύχιο «Neghelli». Στις 23 Μαρτίου 1941 βύθισε το επιβατηγό «Carnia» 5.451t, 55 km ανατολικά του ακρωτηρίου Γκάλο του Μπρίντιζι. Στις 23 Απριλίου 1941 κατέφυγε στην Αλεξάνδρεια. Από τη Μέση Ανατολή πραγματοποίησε επτά πολεμικές περιπολίες και ένα ταξίδι ανεφοδιασμού της Μάλτας. Με κυβερνήτη τον υποπλοίαρχο Ε. Κοντογιάννη βυθίστηκε στις 16 Νοεμβρίου 1942, κοντά στον Καφηρέα, μετά από σκληρή μάχη με το γερμανικό περιπολικό UJ-2101. Απωλέστηκαν 23 άνδρες, αιχμαλωτίστηκαν 30, μεταξύ των οποίων και ο κυβερνήτης και διέφυγαν κολυμπώντας δύο.

Το «Γλαύκος» (Υ-6) δεν έλαβε μέρος στον πόλεμο 1940-41 λόγω της συνεχιζόμενης επισκευής του. Με κυβερνήτη τον υποπλοίαρχο Κ. Εγκολφόπουλο, κατέπλευσε στην Αλεξάνδρεια στις 23 Απριλίου 1941. Από τη Μέση Ανατολή πραγματοποίησε δύο πολεμικές περιπολίες με κυβερνήτη τον πλωτάρχη Β. Αρσάνογλου. Στις 21 και 22 Ιουνίου 1941 βύθισε με το πυροβόλο του δύο πετρελαιοκίνητα των 40 t και στις 10 Νοεμβρίου 1941, το γερμανικό φορτηγό «Norburg» 2.392 t κοντά στη Σούδα. Βυθίστηκε στις 4 Απριλίου 1942, ενώ ήταν αγκυροβολημένο για επισκευή στο λιμάνι της Μάλτας από αεροπορική επιδρομή. Ο κυβερνήτης του Β. Αρσάνογλου είχε φονευθεί ένα μήνα πριν κατά τη διάρκεια μιας άλλης αεροπορικής επιδρομής.


Το «Ματρώζος» (Υ-7) με κυβερνήτη τον υποπλοίαρχο Ι. Μασουρίδη, ξεκίνησε για την πρώτη πολεμική του περιπολία στις 19 Μαρτίου 1943.

Μέχρι το τέλος του 1944 πραγματοποίησε συνολικά τέσσερις πολεμικές περιπολίες. Παροπλίστηκε το 1945 και το 1946 εκποιήθηκε. Το «Πιπίνος» (Υ-8) στις 9 Αυγούστου 1944, με κυβερνήτη τον υποπλοίαρχο Κ. Λούνδρα, βύθισε στο λιμάνι της Σάμου το ιταλικό αντιτορπιλικό «Calatafimi» και το πρώην ελληνικό ανεφοδιαστικό φάρων “Ωρίων”. Επεστράφη στο Βρετανικό Ναυτικό το 1959.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com