Το ελληνικό σχέδιο εκρανοπλάνου εφόδου που έμεινε στα χαρτιά

0
238
Έχει καταντήσει κουραστική η κλάψα του φραπεδάκια νεοέλληνα, καθήμενος στον καναπέ του και μπεγλερίζοντας να μουρμουρίζει ότι η Ελλάδα δεν είναι ικανή για τίποτε. Δεν μπορούμε να σχεδιάσουμε ούτε να παράξουμε τίποτε, “είμαστε μπανανία”, δες οι τούρκοι αυτό, δες το άλλο…

Και ίσως εν μέρη έχει κάπου δίκιο, όχι βέβαια όπως το φαντάζεται το ζαλισμένο απο την τηλεόραση κεφάλι του. Δυσκολεύεται να παράξει κάτι αξιόλογο ο τόπος μας, όχι γιατί δεν έχει ικανούς και άξιους ανθρώπους, τουναντίον! Η Ελλάδα διαθέτει εξαιρετικό δυναμικό σε υψηλή εκπαίδευση, ανθρώπους με όραμα και μεράκι και θέληση για κάτι νέο, αλλά πάντα θα πέφτουν στον τοίχο του δημόσιου ωχαδερφισμού και της ευθυνοφοβίας.
Γιατί οι πολλαπλές δεκαετίες έχουν μπολιάσει τα πάντα (ειδικά στον δημόσιο τομέα) με την σιγουριά ότι “δεν γίνεται να τα καταφέρεις”, δεν θα σε αφήσουν, όλα πάνε με τόσο αργούς ρυθμούς που δεν τελειώνουν ποτέ, αλλά και ότι κάθε προσπάθεια που θα γίνει θα εμφανιστεί ένα αόρατο μαγικό χέρι και θα την σαμποτάρει.


Κάτι τέτοιο συνέβη και στην καταπληκτική ιδέα και προσπάθεια του πρώην Γενικού Διευθυντή Έρευνας, Ανάπτυξης και Στρατηγικών Δραστηριοτήτων της ΕΑΒ κυρίου Παναγιώτη Αγερίδη, που σκέφτηκε και σχεδίασε ένα ειδικό χόβερκραφτ ή αλλιώς εκρανοπλάνο εφόδου που θα μπορούσε να υποστηρίξει τις δυνάμεις στα νησιά μεταφέροντας με μεγάλη ταχύτητα στρατεύματα, γλιστρώντας κυριολεκτικά πάνω στα γαλάζια νερά του Αιγαίου με ταχύτητες που προσεγγίζουν αυτές ενός εμβολοφόρου αεροπλάνου!

Τι είναι το εκρανοπλάνο;

Διαβάζουμε στην διεθνή εγκυκλοπαίδεια Wikipedia τα εξής: Το Εκρανοπλάνο (ekranoplan, Ρωσικά: экранопла́н) είναι ένα όχημα που μοιάζει με αεροπλάνο αλλά η λειτουργία του βασίζεται αποκλειστικά στην αρχή της επίδρασης του εδάφους (ground effect, Ρωσικά: эффект экрана, effekt ekrana, από όπου και το όνομα).

Τα οχήματα επίδρασης εδάφους (Ground effect vehicles, GEV) πετούν πάνω από οποιαδήποτε επίπεδη επιφάνεια, ενώ το ύψος πτήσης τους πάνω από το έδαφος εξαρτάται από το μέγεθος του οχήματος. Η σύλληψη της ιδέας των εκρανοπλάνων αποδίδεται στον Σοβιετικό μηχανικό Ροστισλάβ Αλεξέεβ (Rostislav Evgenievich Alexeyev).

Τα σκάφη αυτά αρχικά εξελίχθηκαν από τη Σοβιετική Ένωση ως στρατιωτικά μεταγωγικά υψηλών ταχυτήτων και οι βάσεις τους ήταν κυρίως στις ακτές της Κασπίας και της Μαύρης Θάλασσας. Το μεγαλύτερο μπορούσε να μεταφέρει περισσότερους από 100 τόνους φορτίου.

Το εκρανοπλάνο έχει ανυψωτική δύναμη της τάξεως των 1.000 τόνων, που το εντάσσει μεταξύ των μεγαλύτερων που έχουν ποτέ επιτευχθεί.

Τι είναι το Χόβερκραφτ ή αλλιώς Αερόστρωμνο;

Το αερόστρωμνο ή περισσότερο γνωστό ως χόβερκραφτ (hovercraft) είναι ειδικός τύπος πλοίου που η κίνησή του γίνεται πάνω σε στρώμα αέρος που επιτυγχάνεται με ειδικούς επιπρυμναίους αεροστροβίλους (ανεμιστήρες) πίσω από τους οποίους φέρονται τα πηδάλια. Εφευρέθηκε από τον Βρετανό μηχανικό Κρίστοφερ Κόκερελ. Λόγω των αμφίβιων ικανοτήτων τους έχουν ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών που ξεκινά από μεγάλου μεγέθους στρατιωτικά σκάφη (π.χ. LCAC, Zubr), επιβατηγά/οχηματαγωγά (π.χ SR.N4 Mk3)

Το αερόστρωμνο Zubr που διαθέτει το Πολεμικό Ναυτικό σε άσκηση Πυρπολητή στο Αιγαίο, τα 4 σκάφη αγοράστηκαν απο Ουκρανία και Ρωσία για τις δυνάμεις ταχείας επέμβασης προς υποστήριξη νήσων του Αιγαίου.

Τι σχεδίασε λοιπόν ο κ. Αγερίδης;

Αν κρίνουμε απο τις φωτογραφίες που ανέβασε στον προσωπικό του λογαριασμό, το σκάφος υπό σχεδίαση ήταν μια μείξη εκρανοπλάνου με αερόστρωμνο, κάτι που σημαίνει ότι θα δημιουργούσε κάτι εντελώς νέο, ειδικά για τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού και φυσικά την υπεράσπιση των νησιών του Αιγαίου, με την δυνατότητα να μεταφέρει άμεσα στρατιωτικέςμονάδες, αλλά και να τις υποστηρίξει με τα οπλικά συστήματα που έφερε.

Ίσως θα μπορούσε να κατασκευαστεί και ως απλό κατευθυνόμενο σκάφος για περιπολία μέσω απομακρυσμένου ελέγχου, τεχνολογία που μόλις τώρα μπαίνει στην διεθνή αγορά!


Παραθέτουμε παρακάτω το κείμενο που ανέβασε ο κ. Αγερίδης στον προσωπικό του λογαριασμό στο facebook, εξηγώντας το εγχείρημα και το πως σαμποταρίστηκε απο την πολιτεία.

Μιλώντας για όνειρα 1:
Πέρασα 30 χρόνια στην ΕΑΒ, κυρίως στις Κατασκευές.
Κάποτε έφθασα και στη θέση του Γενικού Διευθυντή Έρευνας, Ανάπτυξης και Στρατηγικών Δραστηριοτήτων, με 7 Διευθύνσεις από κάτω μου.
Μεγάλα λόγια και τίτλοι, που, όπως συμβαίνει συνήθως, στερούνται περιεχομένου.
Στις ελληνικές κρατικές επιχειρήσεις, άσχετα από το παρελθόν και την εμπειρία σου, άσχετα από τον τίτλο και τη βαθμίδα σου, παραμένεις απόλυτα υποτακτικός των κομματικά διορισμένων Διοικήσεων, χωρίς καμία δυνατότητα ανάπτυξης και εφαρμογής εταιρικής πολιτικής.
Από την πλευρά τους, οι Διοικήσεις αυτές είναι φυσικό να μην εμφανίζουν καμία στρατηγική συνέχεια, οπότε η εταιρεία πλέει σαν βαπόρι χωρίς συγκεκριμένη ρότα και, ουσιαστικά, χωρίς πηδάλιο. Άσε που οι Διοικήσεις αυτές, ακόμη και αν θα συνέβαινε να είναι εξαιρετικές (λέμε τώρα…), δεν έχουν ούτε αυτές το δικαίωμα να χαράξουν ρότα, διότι αυτό προϋποθέτει το επιχειρείν, άρα το ρισκάρειν, κάτι που συνεπάγεται ότι η δαμόκλειος σπάθη του εισαγγελέα θα κρέμεται από πάνω τους για ενδεχόμενη μη συνετή διαχείριση δημόσιου χρήματος.
Κάποτε ονειρεύτηκα η ΕΑΒ να κατασκευάσει WIGs (Wing In Ground effect, οι Σοβιετικοί και οι Γάλλοι τα έλεγαν εκρανοπλάνα, διότι οι πτέρυγές τους ήταν ορθογωνικές, μικρού λόγου διατάματος, σαν οθόνες / ecrans).
Ήταν απολύτως μέσα στις δυνατότητές της, ιδιαίτερα μετά την ανάπτυξη του εργοστασίου Συνθέτων Υλικών, και ακόμη πιστεύω ότι θα ήταν εξαιρετικά ως σκάφη εφόδου για την υπεράσπιση αρχιπελάγους, όπου δεν έχει νόημα η διασπορά των αμυντικών δυνάμεων αλλά αντίθετα είναι κρίσμη η δυνατότητα άμεσης τοπικής συγκέντρωσης ισχύος.
Επέλεξα ένα γερμανικό σχέδιο, μίλησα κάποιες φορές με τον σχεδιαστή (ήταν αποτέλεσμα ερευνητικού προγράμματος χρηματοδοτημένου από το γερμανικό Υπουργείο Βιομηχανίας), κατασκεύασα μοντέλο από μπάλσα, το έβαψα, του έβαλα τα σήματα του Πολεμικού Ναυτικού και της ΕΑΒ, έγραψα μια πολυσέλιδη και εικονογραφημένη επεξηγηματική έκθεση και έφαγα τα μούτρα μου.
Μου έμεινε το μοντέλο.

Μιλώντας για όνειρα 1:Πέρασα 30 χρόνια στην ΕΑΒ, κυρίως στις Κατασκευές. Κάποτε έφθασα και στη θέση του Γενικού…

Публикувахте от Panagiotis Ageridis в Четвъртък, 21 май 2020 г.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com