Το Ισραηλινής σχεδίασης σχέδιο κορβέτας “ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ”

0
42
Με δελτίο Τύπου προς δημοσιογραφικά γραφεία, η αμερικανική ONEX Neorion Shipyards ανακοίνωσε την υπογραφή συμφωνίας στις 16 Ιουνίου με την ισραηλινή Israel Shipyards Ltd, η οποία περιλαμβάνει την περίπτωση της υπό όρους ναυπηγήσεως κορβέτας ισραηλινής σχεδιάσεως στα ναυπηγεία Σύρου. Αυτό είναι το απτό αποτέλεσμα της συνάψεως συμφωνίας μεταξύ των δύο πλευρές στις 30 Ιανουαρίου, με αντικείμενο την συμπαραγωγή και συνανάπτυξη ναυτικών μονάδων. Καθώς προφανώς το πλοίο προωθείται εμπορικώς στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, το σχέδιο έχει ονομασθεί “ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ” και προτείνεται για την κάλυψη των επιχειρησιακών του αναγκών.

Όπως αναφέρει το δελτίο Τύπου, “οι δύο εταιρείες συνεργάζονται στενά για τη διεθνή ανάπτυξη και προώθηση του Θεμιστοκλή έχοντας ως κύριους κόμβους παραγωγής την Ελλάδα και το Ισραήλ“. Στην πραγματικότητα, οι δύο εταιρείες μπορούν να προωθούν την πρόταση σε υποψήφιους πελάτες και τα πλοία θα ναυπηγούνται στην Σύρο, προφανώς εφόσον την σύμβαση αναλάβει η ONEX Neorion Shipyards.


Το σχέδιο “ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ” προέρχεται από το σχέδιο SAAR S-72 που παρουσίασε η Israel Shipyards Ltd το 2013. Πρόκειται για την “ελαφρά” διαμόρφωση, μικρότερου κατά τι εκτοπίσματος, λόγω καταργήσεως του υποστέγου φιλοξενίας ελικοπτέρου, που διαθέτει η “στρατιωτική” έκδοση.

Από πλευράς τεχνικών χαρακτηριστικών, το σχέδιο “ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ” διακρίνεται από:

Ολικό Μήκος72 μέτρα
Πλάτος10,.25 μέτρα
Βύθισμα2,92 μέτρα
Ελικοδρόμιο10 × 15,3 μέτρα
Εκτόπισμαπερίπου 800 τόννοι
Κινητήρες2×MTU 16V1163M94
Μέγιστη Ταχύτηταάνω των 30 κόμβων
Διατηρούμενη Ταχύτητα28 κόμβοι.
Ταχύτητα Ταξιδίου12-18 κόμβοι
Ακτίνα ενεργείας με ταχύτητα 12 κόμβωνάνω των 5.000 ν.μ.
Αυτονομία21 ημέρες
Πλήρωμα45 + 20 καταδρομείς

Κατά τους σχεδιαστές, η κορβέτα μπορεί να αναλάβει τις ακόλουθες αποστολές:

  • Επιχειρήσεις Περιπολίας και Επιτηρήσεως Ανοικτής Θαλάσσης
  • Προστασία Ναυτικών Κυριαρχικών Δικαιωμάτων
  • Προστασία υπερακτίων ναυτικών εγκαταστάσεων
  • Προστασία ΑΟΖ
  • Απαγόρευση Τρομοκρατών/ Λαθρεμπόρων/ Παρανόμων δραστηριοτήτων
  • Ελαχιστοποίηση λαθρομεταναστευτικών ροών
  • Επιχειρήσεις Έρευνας – Διάσωσης σε συνδυασμό με ελικόπτερα SAR
  • Συμμετοχή σε ναυτικές πολεμικές επιχειρήσεις
  • Έλεγχος και προστασία αλιείας
  • Υποστήριξη δυνάμεων νηοψίας/ αποβιβάσεως και επεμβάσεως
  • Δραστηριότητες περιορισμού θαλασσίας μολύνσεως

Οι διαμορφώσεις οπλισμού μπορούν να περιλαμβάνουν:

  • Εκτοξευτές αντιπυραυλικών (anti-missiles defense) πυραύλων
  • Εκτοξευτές πυραύλων επιφανείας – επιφανείας
  • Πυροβόλο διαμετρήματος μέχρι 76 mm
  • Τηλεχειριζόμενο σταθεροποιημένο σύστημα ναυτικού πυροβόλου διαμετρήματος μέχρι 30 mm
  • Σύστημα Διοικήσεως & Ελέγχου
  • Συστήματα ESM & ECM
  • Προηγμένο ραντάρ ερεύνης πολλαπλών λειτουργιών
  • Βαρέα πολυβόλα διαμετρήματος 7,62 ή 12,7 mm
  • Προηγμένα ηλεκτροπτικά συστήματα

 

Εκ των ανωτέρω, μπορούν να γίνουν οι εξής παρατηρήσεις:

  • Η αναφορά σε πυραύλους αντιπυραυλικής αμύνης, παραπέμπει σε συστήματα κατηγορίας RAM, όπως το ισραηλινό C-Dome με βλήματα Tamir. Ωστόσο, η αναφορά σε εκτοξευτές των 8 πυραύλων σχετίζεται ασφαλώς με το βλήμα BARAK MRAD βεληνεκούς 35 χλμ. και ύψους εμπλοκής μέχρι 20.000 μέτρων. Σε καμμία περίπτωση η αναφορά δεν πρέπει να ταυτίζεται με βλήματα BARAK LRAD ή ER, βεληνεκούς 70 και 150 χλμ. αντιστοίχως. Αυτό θα ήταν εντελώς ανεδαφικό για πολεμική μονάδα τέτοιου περιορισμένου εκτοπίσματος, με ανάλογη υποδομή ραντάρ και τάξεως συνολικού κόστους. Ο κατασκευαστής, η ΙΑΙ, αναφέρεται σε εκτοξευτές των 8 πυραύλων και οι απεικονίσεις της κορβέτας δείχνουν δύο τέτοιους εκτοξευτές ενώ σε βίντεο απεικονίσεως, η βολή αντιαεροπορικού βλήματος δείχνει σχέδιο BARAK
  • Αντιπροσωπευτικό βίντεο της σχεδιάσεως, δείχνει δυνατότητα επιλογής για εγκατάσταση εκτοξευτού βλημάτων επιφανείας – αέρος βραχέως βεληνεκούς, κατηγορίας Stinger ή Μistral.
  • Δεν αναφέρεται στον εξοπλισμό αποστολής σόναρ, για την εκτέλεση επιχειρήσεων Ανθυποβρυχιακού Πολέμου.

Εκτόξευση βλήματος BARAK MRAD βεληνεκούς 35 χλμ.

 

Ως υπόθεση εργασίας, μπορούν να αναπτυχθούν ορισμένες πρώτες σκέψεις για την “καταλληλότητα” της κορβέτας ως προς την κάλυψη επιχειρησιακών αναγκών του Πολεμικού Ναυτικού.

  • Λόγω των ευρύτερων εξελίξεων των τελευταίων ετών, το ενδιαφέρον του Πολεμικού Ναυτικού έχει προσανατολισθεί σε ναυτικές μονάδες για επιχειρήσεις ανοικτών θαλασσών. Γι’ αυτό τον λόγο έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον για την πρόσκτηση φρεγατών με ικανότητες Αεράμυνας Περιοχής.
  • Η προοπτική της μελλοντικής Δομής Δυνάμεων, σύμφωνα και με την εξέλιξη της απειλής, είναι πιθανό να περιλάβει μείξη φρεγατών και κορβετών. Όταν όμως αναφερόμαστε σε κορβέτες, πρέπει να έχουμε υπ’ όψιν τις νεώτερες τάσεις διεθνώς, που αναφέρονται επί της ουσίας σε μονάδες μεγέθους και εκτοπίσματος φρεγάτας (ακόμη και μεγαλύτερες των 3.000 τόννων) με ικανότητα Αντιαεροπορικού Πολέμου μέσου βεληνεκούς και ικανότητα Ανθυποβρυχιακού Πολέμου με στοιχειώδες σόναρ και οργανικό ελικόπτερο. Αυτή η τάση διαμορφώνεται από την ενίσχυση των ικανοτήτων Αντιαεροπορικού Πολέμου στις φρεγάτες διεθνώς, που πλέον συνδυάζουν βλήματα μέσου και μεγάλου βεληνεκούς.
  • Το σχέδιο “ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ” ενδέχεται να φέρει αντιαεροπορικά βλήματα μέσου βεληνεκούς, όμως δεν διαθέτει σόναρ για Ανθυποβρυχιακό Πόλεμο. Ακόμη και η ύπαρξη ελικοδρομίου, εξυπηρετεί ελικόπτερα μέσης κατηγορίας που δεν διαθέτει το Πολεμικό Ναυτικό. Συνεπώς, με την προαναφερθείσα σύνθεση οπλισμού και αισθητήρων, το σχέδιο αποτελεί “μίνι κορβέτα” υποβαθμισμένων επιχειρησιακών δυνατοτήτων.
  • Επί της ουσίας, το σχέδιο “ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ” μπορεί να συγκριθεί με τις ΤΠΚ κλάσεως ΡΟΥΣΣΕΝ του Πολεμικού Ναυτικού. Είναι ελαφρώς μεγαλύτερου εκτοπίσματος και υπερέχει σε ενισχυμένη αντιαεροπορική ικανότητα και στην ύπαρξη ελικοδρομίου. Σε καμμία περίπτωση το σχέδιο δεν μπορεί να θεωρηθεί τυπική κορβέτα που μπορεί να υποκαταστήσει – συμπληρώσει τον στόλο φρεγατών ως κύρια μονάδα επιφανείας.
  • Τα χαρακτηριστικά του σχεδίου “ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ” μπορούν να κριθούν καταλληλότερα για το περιβάλλον του Αιγαίου και να θεωρηθεί κατά μία έννοια υποψήφιο για την αντικατάσταση παλαιοτέρων τύπων ΤΠΚ. Ωστόσο, το σαφώς μεγαλύτερο εκτόπισμα και διαστάσεις του, αποστερούν τα πλεονεκτήματα των τυπικών ΤΠΚ που είναι το μικρό μέγεθος και η ευκολία εκμεταλλεύσεως των εκτεταμένων ακτογραμμών προς εξασφάλιση τακτικού πλεονεκτήματος.
Το σχέδιο “ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ” έχει καλές προοπτικές εξαγωγών σε τρίτες χώρες. Ως προσθήκη στις δυνατότητες της ONEX Neorion Shipyards Neorion Shipyards, στις εγκαταστάσεις της οποίας μπορούν να φιλοξενηθούν πλοία μήκους μέχρι 100 μέτρων, προσδίδει προοπτικές αναλήψεως ναυπηγικού έργου.

Πηγή: doureios.com Αρθρογράφος: Σάββας Βλάσσης

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com