A-10 Warthog, το αγαπημένο αεροσκάφος στο πεδίο της μάχης που έγινε θρύλος

0
72

Η ιστορία του A-10 ανάγεται στα μέσα της δεκαετίας του ’60, όταν η USAF εξέφρασε το ενδιαφέρον της για ένα αεροσκάφος χωρίς ιδιαίτερες πτητικές επιδόσεις αλλά με μεγάλη ισχύ πυρός και αντοχή στα πυρά του εχθρικού αντιαεροπορικού πυροβολικού. Αυτό θα ήταν το αντίδοτο στις ορδές των Σοβιετικών τεθωρακισμένων τα οποία αποτελούσαν σοβαρότατη απειλή για τους δυτικούς, εν μέσω της κορύφωσης του Ψυχρού Πολέμου Έξαλλου, τα συμπεράσματα της χρήσης των ελικοφόρων αεροσκαφών Α-1 Skyraider σε αποστολές CAS στο πόλεμο του Βιετνάμ, προσέθεσαν άλλη μια παράμετρο στις σχετικές απαιτήσεις της USAF.

Τελικά η απάντηση σε αυτές έλαβε «σάρκα και οστά» με την μορφή του YA-10A της Fairchild Republic, το οποίο πραγματοποίησε την παρθενική του πτήση στις 10 Μαΐου του 1972 και μερικούς μήνες αργότερα επικράτησε στον σχετικό διαγωνισμό με αντίπαλη σχεδίαση του Northrop YA-9A.

To A-10 ουδέποτε διεκδίκησε δάφνες αεροδυναμικής σχεδιάσεως ή πτητικών επιδόσεων. Ωστόσο έγινε σύντομα γνωστό για την αξιοπιστία του, την ισχυ πυρός του και την αντοχή του σε εχθρικά πλήγματα.

Το αεροσκάφος έχει δεχτεί πολλές αναβαθμίσεις και το προσδόκιμο ζωής του έχει παραταθεί τουλάχιστον μέχρι το 2028. Στα σχέδια της Αμερικάνικης Αεροπορίας είναι να αντικατασταθεί στο μέλλον απο ένα πλήρως λειτουργικό F-35, πράγμα εξαιρετικά δύσκολο έως αδύνατο με τις σημερινές συνθήκες.

Ουσιαστικά «χτίστηκε» γύρω από το θηριώδες πυροβόλο GAU-8/A Avenger των 30mm, το οποίο βάλλει μεταξύ άλλων και τα διατρητικά βλήματα PGU-14/B API με πυρήνα απεμπλουτισμένου ουρανίου (DU).

Σημειώνεται ότι μεγάλο μέρος των βλημάτων που χρησιμοποιούνται στο A-10 αλλά και στον έτερο “δολοφόνο” C-130 Gunship [AC-130J Ghostrider] παρασκευάζονται στην Ελλάδα, για τα οποία η Ελληνική Αμυντική βιομηχανία έχει κερδίσει βραβείο καλύτερης ποιότητας κατασκευής.
Το αεροσκάφος μπορεί επίσης να φέρει 7.260kg οπλισμού που περιλαμβάνει βλήματα Maverick, καθοδηγούμενες και μη βόμβες (Paveway II), περιλήπτες υποπυρομαχικών και ατρακτίδια ρουκετών.
Όπως αναφέραμε και πιο πάνω, κύρια αποστολή του A-10 είναι ο αντιαρματικός αγώνας και δευτερευόντως η εγγύς αεροπορική υποστήριξη (CAS).

To Thunderbolt II δεν γνώρισε εξαγωγική επιτυχία, αλλά χρησιμοποιήθηκε από την USAF σε πολλούς πολέμους (Ιρακ, Κοσσοβο, Αφγανισταν κλπ.) με σημαντική επιτυχία.
Θα πρέπει όμως να σημειωθεί, πως σε όλες τις περιπτώσεις, η χρήση του συγκεκριμένου τύπου αεροσκάφους άρχιζε μόνο αφότου οι φίλιες δυνάμεις είχαν εξασφαλίσει τη πλήρη αεροπορική υπέροχη. Το 2005 άρχισε ο εκσυγχρονισμός μέρους του στόλου στο επίπεδο A- 10C.

Το A-10 Thunderbolt II είναι ένα δικινητήριο επιθετικό αεροσκάφος που δημιουργήθηκε από την εταιρεία Fairchild Aircraft τη δεκαετία του 1970 για τις ανάγκες που παρουσιάστηκαν στο θέατρο επιχειρήσεων της Ανατολικής Ευρώπης και για την αποτελεσματική ανάσχεση των αμέτρητων σοβιετικών τάνκ που θα ξεχύνονταν προς την Δύση σε περίπτωση ανάφλεξης του Ψυχρού Πολέμου. Είναι το μοναδικό αεροσκάφος των Ηνωμένων Πολιτειών το οποίο είχε ως προορισμό καθαρά τη στενή αεροπορική υποστήριξη, η οποία συμπεριλαμβάνει βομβαρδισμό τεθωρακισμένων και άλλων στόχων της ξηράς, ενώ διαθέτει περιορισμένη αεράμυνα απέναντι σε εχθρικά αεροσκάφη.

Το αεροσκάφος έχει δεχτεί πολλές αναβαθμίσεις και το προσδόκιμο ζωής του έχει παραταθεί τουλάχιστον μέχρι το 2028. Στα σχέδια της Αμερικάνικης Αεροπορίας είναι να αντικατασταθεί στο μέλλον απο ένα πλήρως λειτουργικό F-35, πράγμα εξαιρετικά δύσκολο έως αδύνατο με τις σημερινές συνθήκες.



Η χώρα μας έδειξε ένα σχετικό ενδιαφέρον για την απόκτηση μεταχειρισμένων A-10 πριν λίγα χρόνια όταν ανακοινώθηκε η σταδιακή απόσυρσή τους απο την Αμερικάνικη Αεροπορία. Τελικά το θέμα δεν έχει προχωρήσει αφού η απόφαση απόσυρσης ανεκλήθη με αποτέλεσμα να μην διατίθενται προς το παρόν A-10 Warthog II για τις συμμαχικές δυνάμεις των ΗΠΑ.

Στην κυριολεξία είναι ένα δυνατό αεροπορικό υπερόπλο στο πεδίο της μάχης που προς το παρόν οι ΗΠΑ δεν έχουν πωλήσει σε άλλη σύμμαχο χώρα.

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com